Szeretettel köszöntelek a Music Café közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.,hallgathatsz-nézhetsz több mint 1200 videót!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Music Café vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Music Café közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.,hallgathatsz-nézhetsz több mint 1200 videót!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Music Café vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Music Café közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.,hallgathatsz-nézhetsz több mint 1200 videót!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Music Café vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Music Café közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.,hallgathatsz-nézhetsz több mint 1200 videót!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Music Café vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Freddie Mercury (eredetileg Farrokh Bulsara) (1946. szeptember 5. – 1991. november 24.) a Queen együttes énekese, az 1970-es, '80-as évek egyik legnagyobb sztárja, és legsikeresebb előadója volt. 1971 és 1991 között világhírnévre és vagyonra tett szert, mint az együttes tagja, és 1985-től sikeres szólókarriert is folytatott. Olyan híres Queen slágerek fűződnek a nevéhez, mint a Bohemian Rhapsody, a Somebody to Love, a We Are the Champions és a Crazy Little Thing Called Love. 1991-ben AIDS betegségből származó szövődmények okozták halálát, ami ráirányította a figyelmet erre a betegségre, és az AIDS-es betegek társadalomból való kirekesztettségére.
Származás
A
rajongók között gyakran tapasztalható Freddie nemzeti eredetére
vonatkozó zavar. Többen úgy vélik, hogy Freddie kaukázusi angol és
perzsa ősökkel rendelkezik, vagy csak perzsa, iráni származással. A
valóság azonban az, hogy számos zoroasztriánus perzsa menekült el
Perzsiából a muszlim invázió elől, és telepedett le Indiában, és több
száz év alatt a helyi lakosságba asszimilálódtak. Freddie születési
anyakönyve indiaiként hivatkozik rá.
Életrajz
Freddie
Mercury eredetileg Farrokh Bulsara néven született a zanzibári Stone
Townban, párszi indiai szülők gyermekeként. Szülei Bomi és Jer Bulsara
Zanzibárba vándoroltak ki azért, hogy apja megtarthassa pénztárosi
munkáját a Brit Kolóniai Hivatalban. Nővérét Kashmirának hívják.
Tanulmányait
a Panchgani-i (Satara) (Bombay melletti) St. Peter's boarding
school-ban kezdte, ahol először lépett nyilvánosság elé a The Hectics
nevű együttesben. Szintén a St. Peter's-ben kapta a Freddie becenevet.
Ezután 17 éves koráig a mazagoni (Bombay) St. Mary's High School-ban
tanult, majd családjával az 1964-es zanzibári forradalom elől Angliába
menekült.
Miközben már a Wreckage nevű együttesben énekelt,
1970-ben megismerkedett az akkor a Smile-ban zenélő Roger Taylorral és
Brian May-jel. Mikor azok együttes nélkül maradtak, Freddie beszállt a
zenekarba, így indult el a Queen sikersorozata.
A '80-as évek
elején New Yorkban és Münchenben élt, meglehetősen kicsapongó életet.
Mindkét végéről és középről is égette a gyertyát, a Queen munkáinak
szüneteiben féktelen mulatságok központi figurája volt. Legendás
bulikat és partykat adott a legfelkapottabb bárokban: egy alkalommal a
teljes baráti társaságának repülőt bérelt, és a frissen felfedezett
playboy-szigetre, Ibizára repítette őket. Ismert boltok és áruházak nem
egyszer zárás után fogadták, hogy vásárlási szenvedélyének hódolhasson.
Nem sajnálta a pénzt, a legdrágább pezsgőt és kaviárt, a
luxuslakosztályt, a kokaint, a Concorde jegyeket, a drága ajándékokat,
a virágokat és bókokat azoktól, akik féktelen életviteléhez társulni
vágytak. Barátságával és szerelmével sokan visszaéltek, ezeket a keserű
történeteket dalaiban örökítette meg. Első szólólemeze Mr. Bad Guy
címmel, 1985-ben jelent meg, és egy excentrikus, túlfűtött, érzelmes
világsztár önéletrajzának, egyúttal egy korszak lezárásának tekinthető.
Londonban
vásárolt villájának felújítása 1985-re készült el: a Japánban készült
fabútorok, a Sotheby's aukcióin hozzáértéssel megszerzett képek és
kárpitok, a koi pontyokkal ékesített japánkert, a drága porcelánok,
számos macska és egyéb viktoriánus kellék között egy nyugodtabb életet
kezdhetett.
1987-ben duettet énekelt Montserrat Caballéval:
Barcelona című daluk a közelgő spanyol nyári olimpia hivatalos dala
lett. Hasonló című operalemezükön Freddie Mercury méltó tenorpartnere
volt a világ egyik legünnepeltebb dívájának.
1988 után szinte
alig mutatkozott a nyilvánosság előtt. A lesifotósok képein egyre
soványabb; a szakállas Freddie Mercury egészségi állapotával
kapcsolatos találgatások szinte folyamatossá váltak. Ritka nyilvános
szereplései alkalmával az egykori party-sztár visszahúzódó főnemes
benyomását keltette. Ugyanakkor folyamatosan és fantasztikus
lendülettel dolgozott a Queen svájci és londoni stúdiójában, melyek
eredményeként a zenekar 1989-ben és 1991-ben is új albummal
jelentkezett. 1991 őszén, soványan és betegen már azzal a tudattal
énekelte szalagra a Queen drámai dalait, hogy azokat a közönség már
csak a halála után fogja hallani.
1991. november 23-án
közleményben tudatta a világgal, hogy AIDS betegségben szenved. A háza
előtt fotósok és operatőrök százai gyűltek össze – a tömeget a
rendőrség tartotta féken. Másnap, 1991. november 24-én, vasárnap este
aludt el örökre. Két nappal később, zárt körű zoroasztriánus temetésen
vettek búcsút tőle. Fekete koporsóját egyetlen szál vörös rózsa
díszítette, útját Aretha Franklin dala kísérte. Hamvait máig ismeretlen
helyre szállították. A Genfi-tó partján álló szobra és londoni háza
egyaránt a rajongók zarándokhelye.
Hatások
Akik befolyásolták:
Freddie
gyermekkorában szülei sok indiai zenét hallgattak, korai
befolyásolóinak egyike az indiai playback énekes, Lata Mangeshkar.
Angliába érkezése után nagy rajongója lett a Beatlesnek, a Led
Zeppelinnek, és Jimi Hendrixnek. Ez utóbbi nagyban befolyásolta a
színpadi stílusát is. Egy 1975-ös interjún ezt nyilatkozta róla: „Jimi
Hendrixnek nagy jelentősége van. Ő a példaképem. A színpadon ötvöz
mindent, ami egy rocksztár egész munkájában benne van. Nem lehet máshoz
hasonlítani őt. Akár megvan benned a varázs, akár nincs. Nem tudod
elérni a szintjét. Senki sem veheti át a helyét”. Rajongója volt még
Liza Minellinek is, 1975-ben így nyilatkozott róla:„Liza egy igazi
tehetség. Van energiája és kitartása, és ezt át tudja adni a színpadon,
az pedig, ahogyan eladja magát a közönségnek, annak nagy hatása van.
Sokat lehet tanulni tőle”.
Akiket befolyásolt:
Szólóban
kevesebb zenészre volt hatással, mint a Queen együttessel
összességében. Ami leginkább hatással volt másokra, az a színpadi
teljesítménye és extravagáns viselkedése volt. Az 1980-as évekre már
nyílt titok volt biszexuális volta, és ennek vélt, vagy valós hatása
zenéjére és megjelenésére számos más meleg zenei előadót befolyásolt,
mint George Michael, Boy George (Culture Club), Rob Halford (Judas
Priest) és a Frankie Goes to Hollywood zenekar.
Színpadi
jelenléte számos stadion rocker előadót inspirált. Axl Rose egy 1992-es
budapesti koncerten például Freddie emléke előtt tisztelegve elénekelte
a Tavaszi szél vizet áraszt című magyar népdalt. Kurt Cobain, a Nirvana
frontembere búcsúlevelében Mercury előadói tehetségét méltatta: "... Például
amikor a színpadon vagyunk, a fények kialszanak és elkezdődik a tömeg
mániákus örvénylése, ez nem hat már úgy rám, ahogy Freddie Mercury-ra
hatott, aki szeretni tűnt és elmerülni a tömeg szeretetében és
csodálatában, amit én abszolút csodálok és irigylek."
Megítélése
A BBC társaság 100 Greatest Britons listáján az 58. helyre jutott, bár nem volt tősgyökeres angol.
Az
Ericcson cég mobiltelefonos szavazásán 66 ország több mint százezer
szavazója a We Are the Champions című Queen dalt jelölte meg a
legnépszerűbb dalnak.
A BBC Radio „A 20. század legjobb angol
énekhangja” szavazáson a tizedik helyet érte el. A listán ő volt a
legmagasabb helyezésű hard rock énekes.
Zenei stílusa
Mercury
a Queen együttes zeneiségének egyik fő alakítója volt, olyan stílusbeli
alapműveket szerzett, mint a progresszív rock Bohemian Rhapsody, a
gospel Somebody to Love, a stadion rock We Are the Champions, a lírai
It's a Hard Life, vagy a speed metal Princes of the Universe. A
Greatest Hits válogatáslemezen szereplő dalok több mint felét ő írta.
Többnyire zongorán szerezte a műveit, de volt kivétel is, például a
Crazy Little Thing Called Love, melynek kedvéért pár akkordot megtanult
akusztikus gitáron játszani.
Kifejezetten kedvelte a vaudeville
zenéket, a Queen korai korszakában nem egy ilyen dalt írt (Killer
Queen, Bring Back That Leroy Brown).
Larry Lurex
1973-ban,
a legelső Queen album megjelenése előtt Mercury Larry Lurex néven adta
ki az I Can Hear the Music című Beach Boys feldolgozást. A
névhasonlóság Gary Glitteréhez nem véletlen, a dal az akkoriban már
divatjamúlt glitter rock hagyományokat elevenítette fel. A kislemez
bukás volt, bár napjainkban gyűjtők körében nagy értéknek örvend
egy-egy eredeti példány.
Szóló albumok
Szólókarrierjére
nem jellemzők az ilyen nagyívű művek, első eredeti stúdióalbuma, a Mr.
Bad Guy a funk és az R&B jegyében született (akárcsak az 1980-as
The Game Queen album). A Queenhez képest szokatlanul könnyed a stílusa,
már-már feltűnőleg popos, legtöbb helyen például gitár helyett egyszerű
szintetizátor kíséri az énekest.
Ezt támasztja alá több
nyilatkozata is: „Számomra a Queen dalai olyasvalamik, mint egy
papírzsebkendő”. „ John Lennon írhatott üzenetes dalokat. Stevie Wonder
is. De ők ebben a szellemben is éltek. Esetükben biztos lehetett a
hallgató, hogy azt és úgy gondolják, ahogy egy-egy békedal szövegében
énekelték. Én más típus vagyok. Én jópofa dalokat írok, kellemes
dallammal, s ez minden. Aztán írok egy másikat, s így tovább.”
Az
opera iránti rajongását már a Bohemian Rhapsody is jelezte, majd az
1988-as második eredeti stúdióalbumát, a Barcelonát teljes egészében
ennek a stílusnak szentelte. A mű fogadtatása vegyes volt, egyesek
szerint ez „az első és eddig egyetlen lemez, amely valóságos értelmet
ad annak, hogy operaénekes és rocksztár közösen ad elő valamit”,
bírálói szerint stílusidegen mind az operától, mind a könnyűzenétől.
Élő előadásai
Bár
Mercury csakis a Queen együttessel koncertezett élőben, nem kell
szükségszerűen az együttes élő stílusáról beszélni, mert annak
nagyrészt Freddie volt az alakítója.
Mercury rendkívül
karizmatikus és nagy tehetségű előadóként, képes volt tömegeket
feltüzelni, nem véletlen, hogy Kurt Cobain, a Nirvana énekese is
hivatkozott rá búcsúlevelében (lsd. "Akiket befolyásolt" résznél) , és
a Queen Live Aid koncerten előadott 20 percét minden idők legjobb élő
előadásának szavazták meg.
Előadásmódja az évek multával vált
profibbá, ezzel párhuzamosan az „élő” énekhangja megkopott, így a
hangszínbeli különbségket profizmusával egyenlítette ki. Jellemző
attrakciói voltak a mikrofonállvánnyal való gitározás, a gitárszólók
során gyakran versenygitározott Brian May-jel, a koncertek megszokott
részévé vált a közönséggel való énekpárbaja, a nárcisztikus és
extravagáns mozgáskultúra, és a refrén közönséggel való énekeltetése
(például We Will Rock You esetében).
Biszexualitás
Bár
a közvélemény extravagánsnak és hiperaktívnak ismeri, saját bevallása
szerint a magánéletében visszahúzódó és zárkózott személyiség volt. „Az
a látszat, mintha fölfalnám és tönkretenném az embereket. Senki sem az
igazi énemet szereti, mind a hírnévbe, a sztárba szerelmesek. Van egy
kemény, férfias leplem, amit a színpadon magamra öltök, de van egy
sokkal lágyabb oldalam is, amely olyan olvadékony, mint a vaj”. Kevesek
számára ismert, hogy valójában biszexuális volt, és az 1970-es évektól
egy Mary Austin nevű nővel élt párkapcsolatban. A sajtó a kezdetektől
vájkált a magánéletében, és vélt vagy valós bizonyítékokat közölt a
másságával kapcsolatban. 1974-ben például a New Musical Express
újságírójának így nyilatkozott: „meleg vagyok, mint a kályha, drágám!”
A 80-as években több homoszexuális kapcsolatára is fény derült, például
a legtartósabb viszony Jim Huttonhoz fűzte.
Ennek gyökeresen
ellentmond a közvéleményben kialakult kép: legjobb példák a legendás
partijai. A Living On My Own kislemez videoklipjében egy ilyen, tipikus
Mercury parti felvételei szerepelnek, ahol megfigyelhető az énekes
központi szerepe, karizmatikus és nárcisztikus személyisége. Egyes
állítások szerint a szerelemben is ilyen rámenős volt, ha meg akart
szerezni magának valakit, akkor drága ajándékokkal próbálta meg levenni
a lábáról. „Nekem igazából sok szeretetre van szükségem, és
rettenetesen elkényeztetem a szeretőimet. Szeretem boldoggá tenni őket
és örömet okoz, ha igazán drága és csodálatos ajándékokat adhatok nekik”
Opera
Rajongása
az opera műfaj iránt több szinten tetten érhető, kezdve az 1975-ös A
Night at the Opera című Queen albummal, és benne az opera-paródiának is
felfogható Bohemian Rhapsodyval, nyilvános opera szerepléseken át az
1988-as Barcelona albumig, amelyet Monserrat Caballéval énekelt,
ötvözve a rockzene és az opera sajátosságait.
„Nem tudom, hogy
fogják fogadni ezt a Queen rajongók. A legrosszabb, ha rockoperának
tartanák, ami rettentő unalmas. Nem lehet beskatulyázni, mert olyan
dalokat éneklek, amilyeneket korábban soha, és amelyek mindkettőnk
hangjához illenek. Nehéz volt megírni és elénekelni ezeket a dalokat,
mert minden regiszternek a helyén kellett lennie és mind duett volt”
Stílusváltás az 1980-as években
Személyiségének
jellegzetessége volt az átalakulás, amin átment az 1970-es évektől
1980-ig. 1973-ban, a Queen debütálásakor korhű glam rock külsőségek
jellemezték: glitteres ruházat, feketére lakkozott körmök, magassarkú
cipő, rúzsozott száj. Évek múltával - zenéjük változásával összhangban
- enyhült az extravaganciája. 1978-ra már rövid volt a haja, megjelent
a jellegzetességévé vált sportcipő a fellépéseken, nem egyszer
szegecses bőrruhákba bújt, ezüstös napszemüveggel kísérve (bár a
zenéjük már korántsem volt ilyen kemény). 1980-ban bajuszt növesztett,
és a haját teljesen rövidre vágta. A rajongókat meglepte a döntés, és
sokáig nem is voltak kibékülve vele: egyik koncertjén például
borotvákkal dobálták meg. Érdekes, hogy bár ezután nem látható a Judas
Priesthez hasonló bőrruhákban, a tipikus 80-as évekbeli ábrázolás
bőrruhákban, napszemüveggel és bajusszal alkotta meg a meleg
sztereotípiát. Hogy ebben mennyi része volt Mercury stílusának, azt
nehéz megállapítani.
Fogai
Mercury
jellegzetes szépséghibája volt, hogy felső elülső négy foga
szabályozatlanul kiállt. Soha nem gondolt a szabályozásukra, állítása
szerint nem volt rá elég ideje, de egyes állítások szerint az
énekhangját féltette. Gyakran viccelt is ezzel: „Rod Stewart, Elton
John és én össze akartunk hozni egy bandát. Hármunk után Hair, Nose
& Teeth-nek (Haj, Orr és Fogak) neveztük volna. De nem jött össze,
mert nem tudtunk megegyezni a szavak sorrendjében. Én természetesen azt
akartam, hogy Teeth, Nose & Hair legyen”. „Nem szeretem, hogy a
fogaim előreállnak. Ettől eltekintve tökéletes vagyok”.
Betegsége és halála
A
legvalószínűbb feltevések szerint Mercury már 1987-ben elkapta a HIV
vírust. Ezt a nézetet támasztják alá az ezután megritkult
stúdiólemezek, és a teljesen abbahagyott koncertek. Mivel már 1989-ben
külsőleg is felfedezhetők voltak a tünetek, a sajtó gyakran cikkezett
az egészségi állapotáról, titokzatos betegségeket találgatva, sőt,
emlegették az AIDS betegséget is vele kapcsolatban. A zenekar tagjaival
1989. május 22-én tudatta az állapotát.
Az utolsó Queen munka,
melyben részt vett, a These Are the Days of Our Lives dal videoklipje
volt. Ekkorra már szembeötlő volt leromlott egészégi állapota, bőrét a
kaposi szarkóma okozta sebek lepték el.
1991. november 23-án
sajtótájékoztatóban közölte a világgal, hogy AIDS betegségben szenved,
majd november 24-én meghalt. A temetése a szülei kérésére
zoroasztriánus szertartások szerint folyt, testét elhamvasztották. A
hamvak holléte ismeretlen, egyes információk szerint a szülei őrzik.
A
Queen megmaradt tagjai megalapították a Freddie Mercury Phoenix
Trust-öt, amely egy AIDS ellenes szervezet, és megszervezték a Freddie
Mercury emlékkoncertet, amelynek teljes nyereségét az alapítvány javára
utalták.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!